Sucre - Potosi

9 november 2013 - Tupiza, Bolivia

We verbleven in hotel Santa Teresa de Jesus. Het ontbijt werd als heel lekker omschreven, maar vonden het wat saai (geroosterd brood en cornflakes met warme melk). Het hotelletje zelf is wel super mooi en proper. We gingen beginnen aan een musea dagje. Eerst het textielmuseum, maar door problemen ging het wat later open. Dus deden we eerst het Museo Universitario aan. Veel keramiek en mummies gezien. Helaas was het koloniale deel gesloten voor onderhoud. Na dit bezoek gingen we naar Museo Eclastico en de kathedraal. Het eerste deel waren gewaden en schilderijen/kerkversiering en dan direct door naar de kathedraal. Typisch in Sucre zijn de salteñas, dus die probeerden we in het gekende zaakje El Patio. Heerlijk gevulde hartige pasteitjes met kip, vlees of kaas. Aan de praat geraakt met 2 oudere dame´tjes die ons wisten te zeggen dat er een 48u-staking was in Potosi, dus konden we voorlopig niet doorreizen. Nog even gaan checken in de busterminal en ja hoor... we zaten even vast. Dit keer vonden we het niet erg. Sucre is een erg leuke stad. Het heeft ook geen zin om door te reizen als alles gesloten is. Ondertussen nog wat hotel/hostels gecheckt, want we gingen verleggen naar iets goedkoper. In Boliviaanse termen betalen we hier echt veel, maar persoonlijk vinden we het niet echt waard. Cafe Para Ti is een gekende chocolatier in de stad waar je heerlijke chocolademelk kan drinken. Hebben we meteen ook eens gedaan en ja hoor HEERLIJK! Hierna gingen we naar Iglesia de San Felipe Neri voor een bezoek en mooi uitzicht over de stad. Beslist een bezoekje waard! Aan de overkant had je nog een ander kerkje voor uitzicht, maar dit was gesloten. Wat grappig is, is dat ze bij een paar mensen de ingang sluiten en je rondbrengen en dan terug de deur gaan openen. Quad rijden leek ons leuk, maar door Dakar die hier in 2014 passeert, waren de quads niet beschikbaar door qualificatie. Pj had zin in een vuil goestje = bitterballen in het Joy Ride cafe. Daar gezien dat je vanavond de film Devil´s Miner kan checken. Die film wou ik absoluut zien, gaat over een jongetje die werkt in de mijnen van Potosi. Terug naar ons hotel, was opgehaald en naar de film. Vooraleer de film begon, konden we daar nog iets eten. De film was prachtig, maar zo triestig! Een verhaal over 2 broertjes die sinds hun 10e in de mijn werken. Nog een afsluitertje in cafe Florin en de dag zat er weeral op!

Dinsdagochtend wat uitgeslapen. Dan ontbeten en een nieuwe poging voor Museo de Arte Indigena. Hier hebben we ruim anderhalf uur gespendeerd. Het mooiste museum tot nu toe met als afsluiter een film over textiel en de omgeving. Vlug onze bagage genomen en verhuisd naar Hostal San Francisco. Daarna geluncht bij Flavour. Hier zijn blijkbaar veel Nederlanders blijven plakken! Ik wou graag La Glorieta zien, een kasteeltje met allerlei stijlen iets buiten het centrum. We namen de micro bus en na +/- 15 minuten waren we er al. Het bezoek was gegidst en duurde +/- 1u. Rond 15u30 begon het voetbal Real Madrid-Juventus, Pj keek op de kamer en ik heb wat gelezen op het terras. La Taverne was een superlekker restaurant waar we ´s avonds gedineerd hebben. Heerlijk!

Woensdag ook wat langer geslapen. Gaan ontbijten naar Flavour en dan gaan shoppen aan de kraampjes rond Convento La Recoleta. Tevens een mooi uitzichtpunt. Vandaag is het een stralend weertje. Onze inkopen afgezet in het hostal, nog naar Plaza de la Libertad, een superlekkere wrap in El Solar gegeten en nog wat op het internet. Het was terug voetbal en ik trok me maar al te graag terug met mijn boek, want ik zat bijna aan het einde. Onze rugzakken nog wat herschikt, want we kochten souvenirs en we hebben niet veel plaats in onze rugzak... vandaag kozen we om niet naar Cal Orko te gaan, omdat we in Torotoro al dinosaurusvoetstappen van dicht gezien hadden.

Donderdag was de staking in Potosi over, dus gingen we vroeg naar de busterminal. Om 8u30 konden we al vertrekken. Ideaal! Weeral schitterende uitzichten onderweg. Bolivia is echt prachtig! 1 iets wat we zeker niet gaan missen is de pijn aan ons gat van te lang op de bussen te zitten! :-p Rond 12u kwamen we aan in Potosi, meteen de nachtbus geboekt voor de dag erop naar Tupiza te gaan. Dan een taxi vinden,  hier wat moeilijker! Direct naar La Casona gegaan, een aanrader van de Rough Guide en is het echt wel waard! Heel leuk en gezellig logementje. ´s Middags iets gegeten bij Cherry´s en dan naar Casa de la Moneda, waarschijnlijk het gekendste museum van Bolivia. Het was een gegidste tour van +/- 1u30. Interessant. Dan door naar Calle Bolivar voor de koloniale huizen, Casa de tres portadas en mercado central. Even gecheckt of museo-convento Santa teresa open is voor morgen. Torre de la Compañia gecheckt en de pleintjes natuurlijk ook. Potosi is kleiner dan verwacht, maar het heeft wel iets. Bij ons hostal de mijnentoer voor morgen geboekt. Nog een koffietje gaan drinken om ons op te warmen bij cafe/pub 4060m. Dit heet zo door hun koffie die ze op die hoogte in de Yungas kweken. El Meson was gesloten dus kozen we ervoor een lekkere steak te eten in La Taberne.

Vrijdag als ontbijt de plaatselijke cornflakes geproefd. Hierna omkleden in ons hostal en dan op het busje richting de mijnenmarkt. Daar deden we de inkopen als geschenkjes voor de mijnwerkers. We kochten dynamiet, soort fruitsap, alcohol en cocabladen. Langs de weg nog gestopt voor een uitzicht over de stad en dan was het het moment van de waarheid. Vandaag was “een speciale dag”, een dag waarop ze alcohol mochten drinken en niet veel gewerkt werd. We zagen er toch enkele aan het werk. Het goeie was dat we ex-mijnwerkers mee hadden, die weten net nog iets meer en kennen ook vele mensen daar. Eerst door de hoofdgang gegaan, al eens aan de kant moeten gaan voor een passerend karretje, dan een ingangetje omhoog voor een plekje waar we wat uitleg kregen met de huidige mijnwerkers. Daar deelden we al wat kadootjes uit, waar ze meteen van profiteerden. 1 2 3... Cocktail met juice en 96% alcohol gemengd. Ieder wat van geproefd en dan doorgegaan. Een beetje verder zagen we nog een mijnwerker zoals in de film, hij was een gat aan het maken voor de dynamiet in te steken. Hij had al heel veel zilver gevonden, en dat mochten PJ en ik even van dichtbij bekijken. Liefst had ik het meegenomen, maar eerlijkheidshalve gezegd, die mannen moeten zoveel werken in echt slechte omstandigheden dat je het hun echt gunt! Aan die persoon hebben we de rest van de kadootje uitgedeeld. Dan mochten we nog de Tio bekijken = hun god in de mijnen. Buiten de mijnen geloven ze in God of andere zaken en van zodra ze in de mijn zijn is het El Tio voor iedereen. De man van de kadootjes ging mee en wou ons graag eens het gevoel van dynamiet leren kennen. Hij heeft dit dus zo even gedemonstreerd :-p Man, wat een knal, het trilt echt in je lijf! Na het bezoek gingen we naar museo-convento Santa Teresa. We kregen super interessante uitleg door Lydia. Zeer mooi klooster en goed bewaard! Ook zeker een aanrader. Rond 21u hadden we de bus met Boqueron naar Tupiza.

Vandaag aangekomen in Tupiza. Super lekker weertje! We verblijven in Hotel Mitru met zwembad, waar we straks gretig gebruik van zullen maken. Morgen vertrekken we op 4-daagse naar de Salar de Uyuni. Zeker een hoogtepunt van Bolivia. Daarna zal het na 4,5 weken in Bolivia tijd worden om door te reizen naar Argentinië... Want de tijd vliegt hier werkelijk voorbij!!!

Tot later...

1. Papatjie en mamatjie:
    9 november 2013
    Prachtig gedetailleerd verslag! Mooi om volgen, kijken al uit naar het volgende! Groetjes van ons
  2. Bertrand Jenny:
    12 november 2013
    indrukwekkende foto's ,en naar we zien is het eten er ook niet slecht. Geniet van het warme weer want hier is het nat en koud. Groetjes uit Roeselare.