Mendoza

28 november 2013 - Mendoza, Argentinië

Zondag lekker ontbijtje gehad: 2 croissantjes. We gingen naar de supermarkt om onze lunch en dan nog even naar het internetcafe om onze volgende logementjes te zoeken, de blog up te daten en de foto´s te doen. Hierna hebben we geluncht op het dakterras van ons hostel en nog wat gelezen. Dan besloten we om naar het park te gaan, Pj was moe en deed er een middagdutje terwijl ik verder las in mijn boek. Nog een douche genomen voor we iets gingen gaan eten. We hoopten het Spaans restaurant te doen, maar dat was helaas gesloten. Het vegetarisch was ook gesloten dus dan gingen we maar een burger eten. Het was een lazy Sunday, veel konden we niet doen want op zondag is er veel gesloten.

Maandag: ontbeten, geslenterd, koffie gedronken, geslenterd, even terug naar ons hostel, geslenterd, een broodje gegeten, geslenterd, terug naar hostel, wat gerust, gekaart, geslenterd en gedineerd. Haha... niet veel soeps dus! Vandaag was er een feestdag (waarvan we dit nergens teruggevonden hebben) en moest niemand werken, dus was alles toe. Vooral rondgeslenterd in de stad dus. De nacht van zondag op maandag heeft het mega geregend, deze ochtend ook nog een beetje dus besloten we om de planning Maipu op te schuiven, gelukkig want de dame van de toeristische dienst zei dat alles gesloten was. Weeral een lui dagje dus!

Dinsdag helemaal uitgerust aan onze dagplanning begonnen, hopelijk viel er dit keer niets uit de lucht! Haha... ontbeten en vertrokken naar de bushalte. We namen bus 1 nr 173 naar Maipu en in ongeveer 45 min. kwamen we daar aan. We huurden 2 fietsen bij Mr Hugo Bikes en gingen zo bodega´s bezoeken. We begonnen bij Bodega Rural (San Felipe) voor een rondleiding, het museumbezoek en dan een tasting. Hier hebben ze een goed principe toegepast: je betaalt je ingang en met dat geld mag je wijn kopen op het einde. Van de wijn gingen we naar de olijfolie. Daar ook uitleg gekregen over het proces en de bomen. Je hebt dus 10 kg olijven nodig voor 1 l extra virgin olijfolie! De beste kwaliteit en je moet er dus op letten dat het koud gemaakt is. We konden proeven van hun olijven, olijfolie, confituren en likeurtjes + chocolade. Dit was het voorgerechtje op MEVI. Een boutique bodega waar we geluncht hebben with a splendid view on the vineyards! Het was al ongeveer 16u, dus besloten we onze weg in te korten. We brachten de fietsen terug en gingen terug met de bus naar de stad. Het was een hele leuke dag!

Woensdag was the day voor ons! De bodega van La Linda wijn, nl.Luigi Bosca stond op het programma. Deze lag langs de drukke baan, dus ideaal om met het openbaar vervoer te bezoeken. Om 11u begon onze prive toer in dit domein. Hier produceren ze 8 miljoen flessen per jaar, dit is dus de grootste die we gingen bezoeken in Argentinië. Heel groot, mooi contrast oud en nieuw en uiterst professioneel. Heaven on earth wanneer we de wijnvaten zagen! Het jammere aan het verhaal van de wijn is dat eik uitsterft, dus ze moeten dringend een alternatief vinden voor de Franse en Amerikaanse eik. Ze zijn volop aan het experimenteren met Chinese en Russische eik, maar dit is voorlopig geen succes, misschien brengt de acacia hulp! Dit is nog te recent om resultaten van te geven. Na deze uitgebreide en interessante uitleg mochten we ook hier proeven. Het was de enige bodega die ons ook topwijnen liet proeven, ZALIG!! Voor de liefhebbers: we hebben het adres in België bemachtigd waar je deze lekkere wijn kan kopen! We gingen dan terug met de bus naar Mendoza stad, aten een pizza´tje (waar de stad om bekend is), surften wat op het net, Pj keek nog wat voetbal en dan nog wat gekaart.

Vandaag, donderdag staat er niet veel op het programma. Terug de rugzakken inpakken (wat steeds moeilijker wordt), de blog updaten, …

Morgen vertrekken we naar Santiago de Chili, waar we uitgenodigd zijn door Thomas en Sandra: dank je wel!!

1. Papatjie en mamatjie:
    29 november 2013
    Ge doet mij verdorie goesting krijgen in een heerlijk glaasje wijn! Argentijnse en Chileense wijnen zijn mijn favorieten!!!! Mij niet doen kwijlen hè! Enjoy it!