Welcome to Argentina - Salta

19 november 2013 - Salta, Argentinië

Vrijdag vroeg opgestaan om 6u30 om vroeg de grensovergang met Argentinië te kunnen maken. Alles ging vlotjes: we waren om 7u40 al aan de terminal om met de gedeelde taxi naar Villazon te gaan. In 10minuutjes zat de taxi vol en konden we vertrekken. Terug langs mooie landschappen gepasseerd tot de taxi plots stopte... wegblokkade! We waren net aan het vertellen hoe zalig Bolivia was en hoe we het gingen missen en dan BAM: wegblokkade L Blijkbaar was de reden hiervoor een busmaatschappij die zonder geldige papieren van La Paz naar Argentinië reed. Voor ons zat er niets anders op dan te voet verder te gaan. Na een heel eindje blokkades konden we uiteindelijk een taxi nemen tot aan de grens. Dan was het aanschuiven geblazen... het ging niet vooruit, mensen staken alsmaar voor, irritant! Vooral omdat onze Londense vrienden vertelden dat zij pas om 23u30 in Salta aangekomen waren! Wij hoopten van eerder te zijn. Ze hadden 1 kantoortje voor Bolivia en 1 voor Argentinië (hier hadden ze wel 3 werknemers, dus ging het al wat vlotter). Terwijl we aan het aanschuiven waren had ik de resterende Bolivianos ingewisseld. Pj was verbaasd van de goede koers (1 peso = 0,71 bolivianos) en dus gingen we nog meer Bolivianos afhalen om om te ruilen. Zo hebben we in 20 minuten 180 euro verdiend!  Uiteindelijk hadden we ons stempeltje van Bolivia en staken ze ons weer allemaal voor in het rij´tje van Argentinië. Dan heb ik maar eens een Spaanse furie gespeeld en de mensen in de rij deden allemaal mee. Hihi best grappig, want het hielp! Dan was het aan ons voor Argentinië, papiertje tekenen, stempeltje en het is in orde. Goed checken, want ze hadden Pj zijn reispas vergeten te stempelen. Dan een taxi genomen naar de busterminal op aanraden van de douanier. We stapten uit, ze riepen Salta en zo waren we ineens weg! Eerst dachten we dat we teveel betaald hadden, maar al gauw bleek het om een misverstand want we gingen naar Jujuy en daar moesten we overstappen naar Salta en dat zat al in de prijs inbegrepen. De Argentijnse vrouw excuseerde zich al voor haar land, blijkbaar toch veel corruptie, toeristenprijzen,... de bus vertrok om 13u en we waren iets na 17u in Jujuy, dan vertrokken we uit Jujuy met Flecha om 18u15 waar we iets na 21u in Salta toekwamen, na natuurlijk een panne! Haha... hadden we nog niet meegemaakt in Argentinië. Pj heeft de ganse rit met een Argentijns jongetje gepraat! Taxi naar het eerste hotel genomen, te duur en ze hadden maar plaats voor 1 nacht, dus gingen we door naar onze tweede optie: hotel La Candelaria. Betere prijs gekregen en mooie kamers! Vlug een douche genomen en richting de kathedraal, want we hadden daar afgesproken met onze Londense vrienden. Ze waren wat laat, maar dat maakte niet uit. We hebben in 1u wel 8 huwelijken gezien. Dan gingen we iets drinken in City bar, waar we bleven plakken tot 2u.

Zaterdag om 9u opgestaanm genoten van een lekker ontbijtje: zachte pistolets, croissantje, cornflakes, chocomelk/lekkere koffie en een sapje. Dan naar de toeristenbureaus voor ons te informeren. We boekten 3 excursies bij Sagta Viajes (Cachi, Quebrada de Toro en Quebrada de Humahuaca). We gingen lunchen in Doña Salta. Man man, Argentijnse porties zijn mega groot! Het enige nadeel is dat we aardappelen of sla apart moeten bijbestellen!! Het was lekker, maar veel te veel. Hierna naar de busterminal gegaan om ons te informeren voor de rit naar Cafayate. Flecha bus geboekt! Tussem 13u & 16/17u is het hier siesta, vele zaken zijn dan gesloten, behalve musea. We bezochten het gekende MAAM en MAC museum, heel interessant en mooi tentoongesteld! Na dit nog wat door de winkelstraten geslenterd, naar Calle Balcarce en nog iets gedronken op terras. Daar we vanmiddag veel gegeten hadden hebben we de lokale cuisine geprobeerd: een hotdog = pancho. Dan vroeg gaan slapen voor onze excursie van morgen.

Zondag om 7u ontbeten om om 7u30 te vertrekken op excursie. We gingen langs Los Laureles y Escoipe. Weeral prachtige natuur onderweg. Dan gingen we naar Cuesta del Obispo, hier verdedigden ze vroeger het Christendom. Na dit nog een stop aan een klein kapelletje langs de weg en dan door naar de baan Tintin, een weg die de Inca´s vroeger gemaakt hadden en die is super recht! Dit is al in Parque de los Cordones (= cactussen). Je had een stop waar ze de levenslijn van de cactus uitleggen. Een beetje later stopten we op een plekje waar je prachtige uitzichten op een 6720m hoge berg had. Van hieruit was het nog even rijden naar Cachi, een klein stadje, koloniaal, niet zo bijzonder. Daar hadden we lunch: een gigantische opgevulde paprika en een stoofpotje. Om 14u30 teruggekeerd naar Salta langs de tabaksvelden van gekende merken. Zalig, we werden laatst opgehaald een eerst afgezet aan ons hotel. Dan nog naar de supermarkt gegaan om onze lunch van morgen te halen, dollars gewisseld en weeral winst gedaan, dan iets gaan eten op de plaza en gaan slapen. Het was een leuke dag! PS: vandaag geleerd dat de mannetjes condor niet zonder vrouwtje kan, ze plegen zelfmoord als het vrouwtje sterft. PS2: vraag je een salade, dan krijg je 1 blaadje sla en een aardappelmengeling (wel lekker).

Maandagochtend werden we terug om 7u30 opgehaald om richting San Antonio de los Cobres en de Salinas Grandes te gaan. Wij deden deze excursie voornamelijk voor de route van tren de los nubes. Op aanraden van ons agentschap, bleven we vannacht ook overnachten in Purmamarca, om zo 2x dezelfde baan uit te sparen. We deden een heel eind de treinroute, stopten aan een mooie ijzeren brug. De route 51 langs Portal de los Andes, zone van de cordones: lijkt echt op de Far West. El Candado langs de La Cordillera de los Andes gedaan en Santa Rosa de Tastil. Voor de lunch waren we in San Antonio de los Cobres. Vandaag genoten we van onze eigen picknick, want ´s middags eten zoals echte Argentijnen is voor ons veel te zwaar!  Hier splitste de weg van de trein zich af met de excursie. We gingen naar de Salina Grande, een heuse tocht nog! Dus time for a nap! :-p Wanneer ik wakker werd, passeerden we een grote kudde vicuñas, ik dacht ooo zet ik op foto, maar toen ik in volle geweld het raam wou openen stak ik mijn vinger tussen het raam: AI AI!! Niemand kon ertegen, Pj en ik vielen bijna flauw! Hij heeft zich toch vermand en mij verzorgd... OOO! De zoutvlakte was niets vergeleken met deze in Bolivia, maar ik denk dat we daar teveel verwend werden. Dan een uurtje rijden tot aan Purmamarca. Onderweg maakten we een stop aan het hoogste punt van de excursie (4080m) en aan het uitkijkpunt van de fameuse haarspeldbochten. We hebben voor hostal Bebo Vilte gekozen in Purmamarca. Heel proper en alles wat we nodig hadden. Even bij de apotheek langsgeweest om mijn vinger te verzorgen, wat door het stadje geslenterd. Het is echt leuk en charmant, rondom liggen de bergen van 7 kleuren, dus mooie uitzichten! Hier stonden er vele stalletjes met truien, tafelkleden, pennenzakken... We namen nog een gebarbequede calzone met kaas en ham en genoten van het tafereel van de stad op het pleintje. We gingen dineren bij La Posta, namen Milaneso de queso en gegrilde kip met champignons. Als we terug op de kamer waren hadden we het geluk terug een kakkerlak als bezoeker te hebben. Jek! Vlug buiten gegooid met handdoek en al!

Dinsdag was chillen, ze haalden ons op om 10u30. We hadden terug dezelfde gids als gisteren. Brood en Argentinië/Zuid-Amerika gaat echt niet samen, keihard! Van Purmamarca gingen we naar Tilcara, een mooi overgebleven fort/dorpje van de Inca´s. Supermooie omgeving en van daaruit gingen we door naar Humahuaca, waar we uitleg kregen van Jose, een 13-jarig jongetje uit de stad. We kregen gedichtjes voorgeschoteld en uitleg over alles, hun kerkje, standbeeld over carnaval e.d. We kozen deze middag om verschillende soorten empeñadas te eten (gevulde bladerdeeggebakjes met allerlei vullingen). We hadden nog wat tijd over en zaten op het pleintje. We zagen zomaar een arrestatie! Waarschijnlijk een Boliviaan die geld gestolen had van een Argentijnse verkoopster. Het ging er hard aan toe! In Maymara maakten we een stop voor het schilderspalet, we passeerden de kreeftkeerskring en dan terug dezelfde weg naar Salta. In Jujuy stopten we nog even, maar omdat het regende hadden we precies een tour by bus door de stad. Rond 20u waren we terug in Salta.

Vandaag met de bus van Salta naar Cafayate gereisd. Hele mooie route, langs quebrada de los Conchas! Eindelijk vonden we een goedkoper logement! Heel vriendelijke man, die probeerde mensen te overhalen die net aangekomen waren met de bus. In Cafayate gaan we verschillende bodega´s bezoeken en de natuur in de omgeving. Voor de verdere planning zijn we er belange nog niet aan uit! Keuzes maken is echt moeilijk!!

1. Papatjie en mamatjie:
    20 november 2013
    Een kakkerlakske min of meer, zelfs hier in een schitterend appartement in Tenerife tjoolt er wel eens een rond..... In gans Tenerife trouwens. Laat deze cucarachas jullie reis niet bederven hè, van ons lukt het ook niet, zo'n lieve beestjes....