Eduardo Avaroa National Reserve - Salar de Uyuni

14 november 2013 - Eduardo Avaroa National Reserve of Andean Fauna, Bolivia

De Salar de Uyuni, de gekende zoutvlakte, is voor velen een hoogtepunt van hun reis door Bolivia. Eindelijk tijd voor ons om dit ook eens te checken. We hebben onze 4-daagse geboekt bij Tupiza Tours. Heel veel goede commentaren gelezen hierover. We zijn benieuwd!

Zondag zijn we om 8u vertrokken met 2 jeeps. De eerste jeep had 2 Londense en 2 Australische meiden mee van onze leeftijd + een kok/engelse gids. De tweede jeep waren een Nederlands koppel, een Amerikaanse en wij. De eerste dag was veel in de jeep zitten, maar we konden wel genieten van vele mooie uitzichten! Na een tijdje rijden hadden we pech… band plat. Hersteld, maar blijkbaar niet goed genoeg waardoor we een tweede keer plat stonden. Wij hebben dan zelf de binnenband gecheckt. Conclusie: 3 gaatjes. De compressor deed het niet, dus was onze chauffeur inventief, nl. vullen met gas. Wij dachten “dat meen je niet”,maar het hielp! Mooie rotsformaties gezien, steppe velden, lama´s… Dit was al mooi, dus dat belooft voor de volgende dagen! Rond 17u aangekomen in ons eerste logementje. Proper en eenvoudige 5 persoonskamer. Wel koud, dus gebruik kunnen maken van onze slaapzak!! Bij het avondmaal waren er nog 2 Boliviaanse jongentjes die panfluit kwamen spelen.

Maandag opgestaan na een kort nachtje in San Pablo de Lipez. Om 4u uit bed om iets na 5 te vertrekken. BRRRRRRRRR… het was ijskoud!! We begonnen met het spookstadje San Antonio de Lipez die verlaten werd omdat er rare dingen gebeurden. Spooky! Ook viscacha´s (= een diertje met een body van een konijn en de staart van een eekhoorn) en viçuñas (= kleine kameelachtige, kleiner dan een lama/alpaca) gespot. ´s Middags geluncht aan de Boliviaanse Aguas Calientes. Wij hebben er niet in gesprongen, omdat we al mooiere gehad hadden. Daarna heel wat meren en lagunes gezien. Weeral heel prachtig en divers van natuur! De bekendste lagunes waren: laguna verde, blanca en Colorado. Dan reden we vervolgens door de Dali Desert en hebben we geisers gezien. Vandaag niet veel pech gehad met de wagen, enkel het stuur die even begon te roken, maar dat was snel opgelost. Een prachtige dag in Parque National de Fauna Andina Parque Eduardo Avarao! Dit keer logeerden we in een groter hostal.

Dinsdag ook weer heel wat gezien. Eerst nog verder in het NP en dan verder richting de Salar. We begonnen de dag aan Arbol de Piedra en nog andere rotsformaties. Volgden de Camino de las Joyas met vele lagunes: Ramaditas, Honda, Chiarkota, Hedionda, Cañape en dan een meer met de 3 verschillende soorten flamingo´s. De lunch was aan een plekje met super veel viscachas. Dan vervolgden we onze weg langs 2 vulkanen, waarvan eentje nog wat rookt. Die vulkanen liggen op de grens Bolivia/Chili. Toen we naar de Salar de Chinguana gingen was de weg afgesloten. Geen probleem voor Rene, onze chauffeur, met de jeep geraken we toch over het heuveltje. We waren trend setter, want de jeeps die volgden deden ons na. Zo over de kleine Salar, over de spoorweg naar San Juan gereden voor het zout hotel waar we gingen overnachten. Heel mooi en charmant. Een bed met een kroontje, tafels en stoelen van zout,... werkelijk alles! Shana kroop vroeg in bed na helse koppijn en Pj ging nog wat socializen bij onze groep. Vandaag de girls from Londen beter leren kennen. Echt leuk!

Woensdagochtend terug vroeg uit de veren voor zonsopgang op de Salar de Uyuni. Zalig geslapen in het zouthotel! Het was haasten om op tijd te kunnen vertrekken, maar eens we daar stonden was het WAAAAAAAAAAOW!! Dan gingen we naar Isla del Pescado, is een eiland in de Salar vol reuze cactussen. Dan wat verder gereden voor de fameuse foto´s op de Salar. We hebben ook een cool filmpje gemaakt, maar dat zullen de Nederlanders nog doorsturen. Spannend he ;-) Na dit was het nog even rijden tot aan de zoutverwerking en een dorpje waar we gingen lunchen en wat souvenirs konden kopen, ja opnieuw cadeautje voor onze Batist. Daarna bezochten we een treinkerkhof. Prachtig voor foto liefhebbers! Na dit was de tour voor de meesten afgelopen. Die personen werden in Uyuni afgezet. Ik ben blij dat we terug konden naar Tupiza. Ziet er veel leuker uit dan Uyuni (stoffig, heet, verlaten, weinig te doen). In 4 dagen gaan we 1202 km achter de rug hebben. Dat is heel wat, maar het was het absoluut waard! We hadden Rene als gids en chauffeur. Super veilig en hij wist heel wat short cuts naar de plekjes. De 4 daagse afgesloten met een etentje met de 2 Londense meiden die ook teruggekeerd waren naar Tupiza. Zij gaan ook door naar Salta, Argentinië.

De 4-daagse is zeker een hoogtepunt in onze reis. We zagen zoveel verschillende zaken qua natuur! We hadden een leuke groep, wat het natuurlijk ook leuker maakt!

Donderdag is terug rustdag. Tijd om onze blog up te daten, wat voor te bereiden voor Argentinië en wat aan het zwembad te rusten. Morgen vertrekken we naar Argentinië. Het laatste deel van onze reis.

Bolivia is echt schitterend! Zo veel diversiteit, qua natuur/cultuur/activiteiten, heeft ons echt bekoord. Oorspronkelijk hadden we 3 weken gepland en het zijn er 4,5 geworden. De mensen zijn vriendelijk. Iedereen denkt dat Bolivia onveilig is, maar wij hebben ons op geen enkel moment onveilig gevoeld. Ze staan al verder dan we verwacht hadden. Spaans spreken is ook hier een groot pluspunt. We kwamen mensen tegen die enkel Engels praten en dat lukt ook. Persoonlijk ben ik overtuigt dat je best wat Spaans kunt om naar Zuid-Amerika te reizen. Een must voor iedereen die graag avontuurlijk reist!

1. Sabien hoorne:
    14 november 2013
    hallo shana & pj,alweer een mooi verhaal met heel mooie en superleuke foto's!!veel plezier nog!!groetjes!