Cafayate

24 november 2013 - Mendoza, Argentinië

Woensdag ontbeten en vertrokken naar de busterminal voor de bus naar Cafayate. Geïnformeerd voor de bus van Cafayate naar La Rioja, maar dit blijkt niet zo evident te zijn. We vertrokken iets na 10u30 en kwamen aan rond 14u45, een uurtje later dan verwacht. We reden langs Quebrada de las Conchas met Garganta del Diablo, el Amfiteatro... Heel mooi en dus een interessante busreis. Toen we aankwamen in Cafayate werden we aangesproken door een man die een goedkoop hostel had, nl. hostel Benjamin. Hij bood ons aan om mee te gaan met zijn auto en te gaan kijken en dan mochten we beslissen. Voor ons was het dik in orde, dus we bleven daar! Om verdere info te verkrijgen gingen we langs bij het toerismebureau en dan langs de buskantoortjes voor onze volgende stop. Dan wat de pc van het hostel gebruikt om onze verdere planning uit te zoeken en de blog up te daten. Het begon wat te spetteren in het warme Cafayate, dat hadden we nog niet gehad ;-) We gingen dineren in Macacha, heel lekker, maar we hadden niet genoeg – oeps – dus gingen we nog een ijsje eten...

Donderdag naar het lokale bakkertje gegaan om ontbijt en picknick, onze was gedaan en vertrokken naar de fietsverhuurder. We gingen eerst de verste bodega doen, nl. Domingo Molinos op +/- 8 km van de stad. Het eerste stuk was goed te doen, maar na 2 km veranderde de asfaltweg in een gravel/zandweggetje. We voelden ons Nele en Filip in Paracas NP (Peru). Het was echt lastig, want het was omhoog, dus hebben we waarschijnlijk meer gestapt dan gemountainbiked ;-) We zijn aangekomen on 11u15, men zegt dat het dan het best is voor de smaakpapillen – ideaal he! Even uitgeblazen op hun zalig terras en dan met de rondleiding begonnen, Carole vertelde heel gedetailleerd hoe het proces in zijn werk gaat en dan mochten we proeven! 7 verschillende wijnen, van zoete witte tot zware rode wijn. Rond 13u45 hadden we terug moed om terug te fietsen. Het was niet lastig in in no time stonden we al aan de asfaltweg. Het was hobbelig en bumpy, dus een blaar op mijn hand was niet zo ongewoon. Onze sandwich gegeten met uitzicht op de wijnranken en dan gingen we naar de 2e bodega van de dag, nl. El Esteco. Direct een gans andere klasse, grote oprijlaan, een schitterend gebouw, prachtig uitzicht... Daar ook een rondleiding gedaan, maar nu van de wijnranken, druivensoorten en vaten, want hun fabriek was tijdelijk gesloten door werken. Ideaal voor ons want in de eerste bodega hadden we dit niet gezien bij de rondleiding. Hier 4 wijntjes mogen proeven, veel beter, toch naar onze smaak. Dan hebben we teruggefietst naar de stad, een frisdrankje op terras gedronken en nog eens de andere kant gedaan van de stad per MTB. De fietsen teruggebracht rond 17u, wat gepraat met 3 Nieuw-Zeelanders in ons hostel en daar wat kunnen lezen in hun reisgids van Chili. Dan een frisse douche genomen, na al dat zweten tijdens het MTB-en, en dan definitief de bussen vastgelegd. Eentje tot Tucuman en dan de andere tot Mendoza, ja zoals je kan lezen hebben we ons plan gewijzigd en zullen we de 2 Nationale Parken (Valle de la luna en Talampaya) overslaan (wegens slecht bereikbaar, geen antwoord van de organisaties en geen tijd te verliezen). We sloten de dag af door te dineren in Boca, internetopzoekingen en zijn geschrokken van ons eindtotaal van de week.

Vrijdag terug ontbijt gehaald bij de bakker en onze rugzak ingepakt. Dan nog wat door het centrum van Cafayate gelopen, verder gezocht naar een logement in Mendoza (in het weekend weinig plaats vrij en heel duur) en ook eentje gevonden. Omdat we een lange busrit voor de boeg hadden, gingen we eerst nog iets klein eten op het pleintje. Onze bus vertrok stipt om 14u, heel comfortabel, airco, alles erop en eraan! Het was een super veilige buschauffeur en af en toe stapten er schoolkinderen op en af. Rond 19u30 zijn we aangekomen in Tucuman. We dropten onze bagage in de lockers, liepen wat rond in hun winkelcentrum, aten iets en dan nog even wachten op onze bus die om 22u zou vertrekken, maar wat 22u45 is geworden.

Shana heeft zalig geslapen op de nachtbus, waarschijnlijk 14 van de 16u in totaal! Rond 14u30 zijn we aangekomen in Mendoza. Deze ochtend heeft de bus een stop gemaakt om ontbijt te halen, Pj vond het het lekkerste van de ganse reis (ontbijtkoek met creme). ´s Middags kregen we nog een boterhammetje met ham en kaas. Eens aangekomen in Mendoza hebben we meteen de bus naar Santiago de Chili vastgelegd voor vrijdag 10u30 zodat we aankomen om 16u30. Het was een grote 5 minuten rijden tot aan ons hostel Quinta Rufino. Eerst gedoucht, want we waren al lang onderweg en in die warmte doet een verfrissende douche deugd! We gingen naar het toerismebureau´tje om ons te informeren, hebben een pannenkoek gegeten op terras en hebben de planning voor Mendoza wat opgemaakt. Op plaza Indepencia staan er in het weekend stalletjes en dit weekend ook eetstalletjes met eten van over de ganse wereld (het was immers feest van de geïmmigreerden in Mendoza), er staat ook heel wat op het programma. We dineerden in Facundo, tot nu toe het lekkerste vlees in Argentinië die we gegeten hadden en nog nagepraat op het dakterras van ons hostel.

1. Marijke.hoorne:
    25 november 2013
    Prachtig wat jullie allemaal al hebben meegemaakt profiteer maar van de laatste weken gr marijke en renzo