Jungle/Amazone - Madidi NP

28 oktober 2013 - Rurrenabaque, Bolivia

Woensdag hadden we de 4-daagse uitstap naar Madidi National Park met Mashaquipe. Rond 4u30 namen we de taxi naar de luchthaven. Daar aangekomen, vluchtvouchers gekregen, bagage ingecheckt, taks betaald en op naar de boarding hal. We hadden al in de gaten dat ze hier niet zo stipt vertrekken, eerder de vertrektijd om te voet naar het vliegtuig te stappen :-p Om 6u20 was het niet pluis… Vlucht vertraagd tot 7u, dan tot 8u, dan tot 9u, dan tot 11u… uiteindeljik werd alles geannuleerd. Tof, dat hadden we er ook terug bij. Dit jaar hebben we al mega veel geluk gehad met onze vluchten :-s Mashaquipe heeft alles verzet naar de dag erop en voor ons zat er niets anders op dan terug te keren naar La Paz. Een verloren dag in de stad die ons voorlopig niet veel aanspreekt. Te groot, niet persoonlijk… We hebben onze was gedaan, dan hebben we propere kleren als we terug zijn van de jungle, enkele dingen bezocht zoals Calle Jaen. Daar zijn 4 musea, waarvan tijdelijk eentje gesloten. Mooie musea, goed uitgelegd (wel enkel in het Spaans). Na dit cultureel bezoek een koffietje gedronken en dan wat gaan uitrusten in ons hostel Señorial. Pj had geluk, er was net Champions League op tv. Nu afwachten op de confirmatie van volgende dag en Yes, het was allemaal oke. We konden het gewoon opnieuw proberen. Op hoop van zege! Dan hebben we de was opgehaald , nog wat foto´s genomen van La Paz by night en Mexicaans gaan eten bij La Cueva. Heerlijke Mexicaanse schotel met fajita´s, guacamole & taco´s, chili con carne, … Het was lekker en voor de tweede avond op rij waren we niet overdaan.

Donderdag opnieuw naar de luchthaven. Yes, het weer was goed om te vliegen. We gingen te voet naar het vliegtuigje. 19 mensen konden erin, zo klein! Hele mooie uitzichten onderweg, La Paz, de sneeuwtoppen, de jungle… Ik was toch blij wanneer we geland waren. We werden opgehaald door Mashaquipe en werden opgewacht door Christian onze gids. Het was nog 3 uur varen tot aan de lodge. Heel mooi, gezellig, luxe en een muskietennet, dus het leek een hemelbed! Daarna werden we aan tafel verwacht. Peanutsoep, biefstukje met friet en vele groentjes en als dessertje banaan met aardbeienyochurt. Deze namiddag gingen we gaan vissen op piranha´s. Terug op het bootje tot aan de overkant van de rivier en dan nog wat verder stappen tot een stilstaand beekje. We kregen visdraad met een haakje en biefstuk om te vissen. Christian toonde het voor en had al snel eentje gevangen. Nu was het onze beurt. Shana had ook vrijwel meteen beet, PJ niet… HAHA 1-0!! Eerst een piranha, dan een schildpad die dat biefstukje wou opeten en dan een venton. Dus het was 3-0 voor Shana. Het was leuk en rustgevend! Na heel wat te zweten door de vochtigheid konden we genieten van een koude douche. Om 19u30 serveerde Wilson het avondmaal. Een ganse tafel vol! Bananenchips, yucafrieten, groentjes en Maharito (lokale schotel van rijst, vlees en groentjes). Als toetje nog een mousse van banaantjes. De dag erop besproken en time to go to bed!

Lekker geslapen en ontbeten! Pannenkoeken, sonso (= yuca gepureerd met kaas en gebakken), banaan, papaya, sinaasappelcake. Rond 9u zijn we vertrokken op wandeling met Christian en Wilson (Joepi, dat wil zeggen lekker eten). De wandeling was heel leuk, cool om de echte jungle te leren kennen en tegelijkertijd ook heel rustgevend. Het zwaarste hier is echt de warmte! Je zet enkele stappen en het zweet loopt van je, zeker met je rugzak vam 12kg op je rug! Onderweg gestopt voor een snackje en na 3u30 wandelen was het tijd voor de lunch. Wilson had ´s morgens al pastasalade gemaakt met ei, ui, vlees, aardappel, chili en zachte look en een slaatje. Er was een beekje dichtbij dus daar hebben we ons even verfrist. Had onze tshirt in het beekje gestopt als verfrisseng. Na het middagmaal kreeg Pj een extra opdracht. Blaadjes kneden tot paars sap om… elkaar te beschilderen met natuurlijke inkt van de Ideria plant. Haha, foto´s volgen… Dan was het nog 2u wandelen naar het uitzichtpunt van de Macao´s. Net voor we hier aankwamen hadden we geluk en konden we aapjes spotten, de red howler monkey. Heel veel papegaaien gezien, zalig te zien in de vrije natuur. Van daaruit was het nog een half uurtje wandelen tot de kampplaats. Dit kamp waren ze aan het vernieuwen, dus we konden nog wat praten en grapjes maken met die mensen. Eerst ons slaapplek klaarmaken: zeil leggen, slaapmatje en slaapzak erop en muskietennet ophangen. Wilson riep al dat het eten klaar was. Weeral had hij fantastisch gekookt: gegrilde kip, frietjes en worteltjes met erwtjes. Na veel jeuk en prikkende muggen was het tijd om onder ons muskietennet te kruipen.

Pj heeft goed geslapen, ik niet, ik was waakzaam en hoorde en zag alles! Pj vond het enig om te overnachten in de jungle. Ik was blij dat het licht was en dat ik terug alles zag. I survived the night, maar was wel wat mottig na weinig slaap. Pffffffft! Kamperen is echt niets voor mij! Om 6u kleren aan en op naar de nestjes van de Macao´s. Dit keer van beneden uit gezien. Een lekker ontbijtje maakte ons goed wakker. Yummie Yuca donuts, omeletje, empañada en sinaasappel om de dag te starten. Even wandelen tot aan de boot en dan kwamen we rond 10u30 aan in de lodge. Christian onze gids wist ons echt op te fleuren op de momenten waar we het even minder zagen zitten. Gedoucht, kleren uitgewassen en wat uitgerust. Middagmaal benuttigd en dan een namiddagje handcraften. We hebben elk een ring gemaakt uit een nootje. Wilson, Paula en Christian zijn hele leuke mensen, dus we zaten ondertussen ook veel te lachen & praten. Wilson ging een sapje gaan halen en kwam terug met verse yuca chips, popcorn en een sapje van sinaas. Shana ging Paula en Wilson helpen met het avondmaal. Op het menu stond spaghetti en salade. Ik mocht de salade maken dus werd het ensalada belgica! Het was leuk, ik leerde nog wat spaans bij en Paula heb ik wat engels geleerd.

Zondag vroeg opgestaan om voor het ontbijt nog een wandeling naar de reusachtige bomen in de jungle te maken. De temperatuur viel in het begin nog mee, maar al snel waren we al weer aan het zweten. We zagen een mooie uil-vlinder en dan een echte uil. WAUW! Vannacht hadden Pj en ik een jaguar gehoord en deze ochtend kon Christian ons zijn sporen tonen. Speciaal! Na het ontbijt gingen we een community bezoeken. Helaas waren ze op de markt in Rurrenabaque (altijd op zondag). Dus terug anderhalf uur stappen van dit dorpje tot aan de boot. Onderweg hadden we nog een andere primeur… We waren de eerste toeristen die inheemse aapjes konden spotten. Onze gids was door het dolle heen! Dat maakte de beleving echt super. Bij terugkomst in de lodge namen we weer een douche. Christian kwam ons terug halen, want de lunch was klaar. Ze vroegen ons een vragenlijstje in te vullen. Wel, we hadden geen opmerkingen, weten niet wat nog verbeterd kan worden. Voor ons was het schitterend! Het zal waarschijnlijk voor ons een van de duurste excursies zijn tijdens onze hele reis, maar het was zijn geld meer dan waard! Christian is een topgids, we hadden hem voor ons alleen. Zo konden we volledig zelf kiezen wat we wilden doen. Wilson heeft ervoor gezorgd dat we zeker niet vermagerd zijn van zijn lekker eten. De lodge was prachtig, de organisatie zat heel goed in elkaar. Kortom een echte aanrader! Onze boot terug vertrok rond 13u30, onderweg werden we verrast door een helse regenbui. Conclusie = doorweekt! Jeuj! We hadden al geen extra kleren meer… In Rurrenabaque was het druk door de markt, maar anders niet veel soeps. We dronken iets op terras, gingen iets eten bij Juliano´s en dan gaan slapen. Morgen moesten we terug wat vroeger opstaan voor onze terugvlucht.

Net alsof we nog geen geluk genoeg gehad hadden was het vandaag vreselijk aan het regenen. Onze taxi bracht ons al meteen naar het kantoortje van Amazonas, dat beloofde al niet veel goeds. Gelukkig werden we in het kantoortje afgezet, want voor de verandering was er vertraging, vertraging, vertraging en dan werd alles maar terug geannuleerd. JEUJ! We are stuck in a shithole! :-p sorry voor mijn taalgebruik, maar hier is werkelijk niets te doen, de winkels en restaurantjes zijn maar open wanneer zij het willen. Wij hebben geen verse kleren meer, omdat de rest in La Paz ligt. Dus zitten we hier een extra dag te schimmelen. Dan maar ontbeten, een wasserette gezocht, terug naar hotel Oriental en gaan lunchen. Gelukkig konden we de tijd al wat doden om de blog op te daten. Foto´s volgen nog, want dat gerief hebben we hier niet bij… Hasta luego! Duimen dat het weer morgen goed is, dat we eindelijk onze reis kunnen verderzetten. Sowieso gaan we in La Paz nog maar eens de bus verplaatsen en naar de immigration office moeten om onze dagen te verlengen in Bolivia. Normaal krijg je 90 dagen als Belg, maar als je malchanche hebt dan krijg je maar 30 dagen aan de border terwijl je er meer gevraagd hebt.

1. Papatjie en mamatjie:
    28 oktober 2013
    Leuk toch, je zoekt couleur locale, vindt die en dan .....
    Neen, zo leven de locals daar, dus, doe zoals hen en neem er alle ongemakken bij ..... Speciaal toch ....
  2. Caroline:
    29 oktober 2013
    Amai wat een avontuur !! Tziet er wel suuuuper tof uit !! Genieten !!!
  3. Marijke.hoorne:
    30 oktober 2013
    Super tof shana en pieterjan heel mooie fotos geniet er maar van vele groetjes tante marij nonkel renzo en diego
  4. Donck wim:
    1 november 2013
    Hele mooie foto's een leuke reis daar ben ik van overtuigd de leute en amuzeer jullie. groeten