Cusco - Macchu Picchu

13 oktober 2013 - Cusco, Peru

Langer op reis gaan betekent ook dat je up en downs kunt meemaken. Helaas hebben we het triestig nieuws vernomen dat nonkel Gabriel overleden is. We wensen tante Nicole, Ronny, nichtje Heidi en de familie heel veel sterkte toe in deze moeilijke periode. Maar zoals Heide heel mooi verwoorde: 'Ik weet dat er iemand heel fier zou zijn op wat jullie durven doen'. We denken aan jullie!

Een speciale vermelding voor ons allerliefste petekindje Batist… Happy Bday jongen! We zitten heel ver, maar hebben al veel aan je gedacht! We missen je heel hard!

Zalig lang geslapen in een goed bedje onder een echte dons! Ontbeten op de patio van het hostel en we waren klaar om op excursie-jacht te gaan. Verschillende tourbedrijven bezocht en uiteindelijk beslist om de 4 daagse inka jungle trail te doen. Macchu Picchu alleen bezoeken is een hele dure aangelegenheid. Plus we hebben ook een ganse dag te paard vastgelegd, zo kunnen we onze hobby nog even beoefenen. In de namiddag wat geshopt en dan door San Blas gelopen, het kunstenaarswijkje. Pj en ik gingen eten in een lokaal hamburgertentje en toegegeven dit was een van de beste hamburgers die we ooit gegeten hadden. Hier gaan we nog zeker een tweede keer gaan eten.

Pj was al vroeg uit de veren nadat hij wakker werd door de bel van ons hostel. Hij vermoedde dat het Nele en Filip waren en had het bij het rechte eind, dus ging hij als concierge de deur openen. Aangezien het nog maar 4u30 was, beslisten ze, terwijl Shana nog lag te slapen, om de binnenvlucht van Nele en Filip te boeken in de luchthaven. Daarna was iedereen paraat en gingen we de excursies definitief vastleggen voor de komende dagen in Cusco. Het weer in Cusco is zeer wisselvallig, van heel zonnig naar gietende regen in enkele seconden. Vandaag was er een processie voor de heilige maagd in de stad, heel mooie stoet. Daarna gingen we nog wat musea bezoeken, maar door deze feestdag viel dit in het water. Voor veel bezoeken moet je het cusco toeristenbiljet aankopen, maar omdat wij er te weinig gebruik van zouden maken hebben we dit niet aangekocht. Heel veel van de stad gezien en dan terug naar ons hostel om de bagage voor de 4-daagse te maken. ’s Avonds gingen we dineren in Marcelo Botata, een echte aanrader. Het begon met een degustatie van hun huisgemaakte pisco, daarna ham van cuy (cavia, nationaal gerecht, is bizar dat weten we) en lekkere  hoofdgerechten.

Woensdag startte de 4-daagse inka trail jungle tour. Ze kwamen ons om 7u30 ophalen, een kort ritje en dan waren we klaar voor de eerste activiteit, nl. Mountainbiken, een afdaling vanaf 4100m van +/- 40 km, een goeie oefening voor de Death Ride in Bolivia. Snel naar beneden, genieten van het landschap, door riviertjes crossen... Het was schitterend! Dan werden we met het minibusje naar onze eerste slaapplek gebracht. Na het middagmaal en een uurtje pauze, waren we klaar om te gaan raften. Onze jonge gids was zeer duidelijk in zijn uitleg en maakte de vrouwen wat bang. Dit was enkel en alleen voor onze eigen veiligheid, maar achteraf hebben we goed gelachen, Pj veel water geslikt, veel gezien en uitleg gekregen. Het werd snel donker na het raften en aangezien ons busje nog lang ging weg blijven, stelde de organisatie voor om met hen mee te rijden. Het enige probleem was dat er niet genoeg zitplaatsen in de jeep waren, waardoor onze mannen met helm en al in de raftboot op de trailer gingen zitten. Lachen dat die Peruviaantjes deden!! Maar dit was voor de mannen een leuke ervaring! Voor ons was dit een superervaring en zal niet geevenaard kunnen worden. Voor we gingen slapen deden de mannen een expectieronde... tot ze 2 gigantische kakkerlakken tegen kwamen. Het waren net cussy's (Peruviaans woord voor mietje). Uiteindelijk redelijk geslapen tot we wakker werden van hevig onweer. Wat wil je, we zitten in de jungle in het begin van het regenseizoen.

De tweede dag van de trekking hebben Nele en Shana vals gespeeld. We gingen het wandelen overslaan en rechtstreeks mee naar het volgend dorpje. De ventjes en Naomi hadden een lange dag voor de boeg. 8 u wandelen, 25 km over nauwe paadjes. Nele en ik hadden veel geluk. Ze vierden in het dorpje juist het feest van de gemeenschap dus er was heel veel te doen. Het begon met hanengevechten, een stierenloop, een danswedstrijd en nog veel meer! We hadden echt tijd tekort! We stonden te kijken naar de dansende paarden en de eerste stierenvechter en kregen al bericht dat ze binnen een klein half uurtje gingen aankomen. Wij ons haasten, want we moesten nog terug naar onze slaapplek achter het gerief, nog een half uurtje wandelen naar de hot springs ;-) ladies he! Een deel van de oude inca trail hebben PJ, Filip en Naomi afgelegd. Ze kregen onderweg veel uitleg over planten, coca- en fruitplantages, koffie... Het was een mooie en interessante route, alleen was het vervelend dat de groep wat trager was. Wij waren veel sneller tot vervelens toe van onze gids Richard (begreep niet dat we zo snel waren na enkele pintjes de avond ervoor HAHA). Het eindpunt was een reeks hele mooie warmwaterzwembaden, we konden warm douchen en gingen dan terug naar het dorpje. We kregen voor de verandering nog eens soep en alpaca vlees met rijst en frieten! Dan genoten we na van onze dag en gingen we slapen om fris aan de zipline te beginnen.

Om de dag te starten kregen we een pannenkoek met banaan en chocolade. Njam njam! Dan vertrokken naar de zipline. Ik, Shana, heb hoogtevrees en zat nog met twijfels, omdat Nele ook al had afgezegd. Toch is Shana meegegaan en heeft ze haar schrik aan de kant geschoven. Het was een mega ervaring! De eerste zipline was voor mij de ergste, 400m lang over een hoogte van ?? (who knows). De tweede (1,4 km)ging PJ al als superman (liggend op je buik over de hoogte zweven met de gids achter je...ZOT hoor!), de derde Filip en jaja... Shana en Naomi de vierde (ook snelste van +80km/u). Onvergetelijke en geschifte ervaringm but it was worth it!! Daarna wandelden we langs de treinsporen richting Aguas Calientes, dit tochtje duurde +/- 3u en we zagen onderweg al een mini stukje van Macchu Picchu... Spannend!! Dan naar de hostel van de avond, apero-time en vroeg gaan slapen.

Saterday is the day that we would see our second wonder of the world, after Taj Mahal. Om 4u30 vertrokken we richting het eerste checkpoint om de berg te mogen beklimmen. We hadden pech en moesten dit in de gietende regen doen. Het was zo wel een veneinig stukje klimmen langs de oude inca route. We werden na een uurtje beloond met het wereldbekende Macchu Picchu. Schitterend! We kwamen als een van de eersten toe en konden zo genieten van dit mysterieus plekje op aarde. Na enige tijd werden de wolkjes vervangen door stralende zon en konden we nog meer genieten! In de regen ging het beter zijn om de bus te nemen, maar daarvoor zijn we te trots. Liever afzien en super beloning krijgen! Na een gegidste rondleiding kregen we vrije tijd in M.P. en je kon nog de M.P. mountain beklimmen (op voorhand te boeken). Het was een van de lastigste beklimmingen van de hele reis! Maar dan had je wel een mooi overzicht over dit heiligdom. Onderweg hebben Pj en Filip een grizzly beer gespot. WAAAAAAAAAW, zoals onze Koreanen altijd zeiden. Daarna gingen we terug naar Aguas Calientes, genoten we van een drankje, gingen we wat shoppen en genoten we van lekkere lasagna in Fortaleza. Om 21u30 vertrok de trein van Aguas Calientes naar Ollantaytambo (1u30), daarna een helse busrit naar Cusco en dan kwamen we omstreeks 1u aan in ons hostel.

Zondag is rustdag! Dit hebben we letterlijk genomen. Wat uitgeslapen, Naomi uitgezwaaid, boodschapjes gedaan, lekker gaan eten en onze bus voor woensdag geboekt richting Bolivia. Morgen hebben we onze excursie te paard naar bezienswaardigheden in de buurt. Dan nog twee dagjes rust in Cusco en dan verlaten we Peru en beginnen we aan het tweede deel van onze reis.

Peru is een schitterend land, vriendelijke mensen, diverse landschappen, lekker eten... we zijn heel tevreden dat we dit deel aangedaan hebben!

1. Brecht:
    14 oktober 2013
    Mooi! En weeral zotte dingen gedaan! Kijken al uit naar volgende verhaal! Dikke kus van batist!
  2. Betrand:
    14 oktober 2013
    f*****g crazy guys !!! Mét hoogtevrees dergelijke expolten verwezenlijken, jésus !!!! Maar..... dit nemen ze jullie nooit meer af! Keep on going !!!!
  3. Betrand:
    14 oktober 2013
    f*****g crazy guys !!!! Jésus, dergelijke exploten afleveren mét hoogtevrees .....
    Maar deze herinnering nemen ze jullie nooit meer af....
    Keep on going !!!!
  4. Bertrand Jenny:
    15 oktober 2013
    Wat een verhaal, dat je dat allemaal mag meemaken!!Geniet ervan.
  5. Naomi:
    15 oktober 2013
    heykes,

reeds in het natte en koude belgenland. Vandaag zetten jullie de reis met 2 verder.
    Bij deze wil ik jullie nogmaals bedanken voor de leuke 3 weken (hopelijk beiderzijds, hihi)!!
    en ik wens jullie nog een verdere toffe, culturele en veilige reis toe!!!
    Tot in dec!!!!