Nasca - Arequipa

2 oktober 2013 - Arequipa, Peru

Toen we na een busrit van 2,5u aankwamen in Nasca was het even zoeken naar een hostel. De keuze viel op Nasca Tours hostel met de vriendelijke eigenaar Juan. Hij heeft enkele mooie aanbiedingen voor de excursies in en rond Nasca. Achteraf nog wat rondgeslenterd in de stad en dan gaan eten naar El Huarango (aanbevolen in de Rough Guide). Heel lekker! Zo at Pieterjan Ajo de Galino en ik pollo con champiñones. Een echte aanrader!

Vandaag geen ontbijt in het hotel. We gingen onze inkopen doen op de markt en aan de kraampjes in de straat. Om 10u kwam Carlos, onze gids, ons ophalen voor de eerste excursie. We begonnen met de aquaducten, gingen naar een Nasca lijn en daarna naar Los Paredones. Heel mooi! Op afwachting van de tweede excursie, genoten we van een siesta in de gezellige binnenkoer van de hostel. Om 3u vertrokken we voor de tweede excursie. Twee miradores, 1 natuurlijke en 1 toren, om de Nasca lijnen en 2 figuren te bekijken. Daarna nog naar het Maria Reich museum, heel interessant wat deze vrouw betekend heeft voor deze lijnen. Je zou deze excursie gerust op je eentje kunnen doen, want persoonlijk vonden we de gids geen grote meerwaarde.

Maandagmorgen was iets waar we naar uitkeken, nl. Chauchilla cemetario. We begonnen met een bezoek aan het goudfabriekje en een keramiekcentrum. Na deze korte stop, gingen we door naar het kerkhof. De enigste plaats ter wereld waar mummies bewaard bleven op hun vindplaats. In 1972 werden de graven ontdekt door plunderaars dus de grootste rijkdommen waren verdwenen. Je kan zien dat er overal beenderen en stukken keramiek liggen door de plunderingen. Mochten we wat meer tijd hebben, lijkt de andere excursie naar vicuñas en condors heel interessant. Na ons bezoek gingen we lunchen bij La Choza en hebben we gerelaxed bij het zwembad van hotel Nasca Lines. 25 sol voor ganse dag zwembadgebruik en een drankje en sandwich. Het deed deugd! We raakten aan de praat met Nele en Filip uit Tielt, speelden wat UNO en gingen aperitieven in afwachting op de nachtbus van Cruz del Sur die om 22u vertrok.

De nachtbus richting Arequipa viel nog mee, behalve voor Naomi die amper geslapen had en onwel werd. De gordijnen zijn allemaal dicht, dus je kan niets zien. We bezochten samen hostel Santa Catarina en dan gingen we op aanraden van de taxi chauffeur naar Home sweet home B&B. We beslisten hier te verblijven en gingen naar Plaza de Armas, aten een menu del dia en gingen nog naar het bekende Santa Catarina klooster. Heel groot, mooi en toch wel een must see. Op den duur waren de kamertjes wel allen gelijklopend. Na dit bezoek gingen we naar de Mercado central. Daarna eindelijk een douche en dan op naar het lekkerste restaurant van de stad: Tradicion Areauipeña. Helaas kwamen we er toe en ontdekten we dat het niet open is. Aan te raden is dus op voorhand bellen. Terug naar het centrum en toen zijn we Ary Auepay binnen gegaan, 100 m van ons hostel. Ik koos het lekkerste, nl. Alpaca steak al vino met puree (ipv de vele frietjes die ze hier serveren). Eenmaal terug in de hostel dronken we een slaapmutsje met Nele en Filip.

Vandaag bezoeken we de ijsmummie en gaan we nog wat rondslenteren in de stad in Areauipa om vanavond vroeg onder de wol te kruipen. Want morgenochtend om 3u vertrekken we voor onze eerste trekking in de Colca Canyon. Dit hoogtepunt zullen we toch doen, aangezien we geen zin hebben enkel een toeristisch busuitstapje te doen. Uit bronnen weten we dat het helemaal oke is om te doen. Zaterdagavond nemen we de bus richting Cusco.

Tot later!

1. Papatjie en mamatjie:
    2 oktober 2013
    Prachtig, jullie zien er stralend uit! Het geluk is van jullie gezichten af te lezen!!!! Blijf genieten! Vele groetjes van ons!!
  2. Janna:
    2 oktober 2013
    Klinkt zalig! En 't is natuurlijk Naomi haar gewoonte om ziek te worden in nachtbussen en nachttreinen :). Veel groetjes en volgende reis doen we weer met vier :p!
  3. JOke:
    2 oktober 2013
    Ik herken veel van deze reis door peru. Leuk om het nog es opnieuw te beleven via jullie foto's x
  4. Dirk:
    3 oktober 2013
    Hey Naomi,Shana en Piet-jan,

Ja,ziek worden hoort erbij hé Naomi.Volgens de resiverslagen en de bijbehorende foto's ziet er het een hele leuke reis uit.Ik heb de indruk dat ook de drankjes en het eten zeker en vast meevallen.Zo,geniet nog met volle teugen van het verdere verloop van jullie reis/vakantie.Naomi,met Moussi alles oké.

Grtjes,Ma,Pa en je zusje Rani.
  5. Desimpelaere annemie:
    3 oktober 2013
    hey PJ en Shana ! chic da jullie je zo goe amuseren !
    we denken veel aan jullie ! geniet nog ! tot krabbels ! zoen van oes